کلینیک تخصصی درد

بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان با درد مزمن زندگی می کنند. بیشتر افرادی که با این مشکل مواجهند اذعان دارند که برایشان دشوار است که شب ها خواب راحت و همچنین در طول روز تمرکز کافی داشته باشند، و این مشکل بر سطح انرژی و لذت بردن از زندگی در طول روز تاثیر مستقیم می گذارد.
اگر درد بخشی از زندگی شما است، یک کلینیک تخصصی درد می تواند به شما کمک کند.


کلینیک درد (pain clinic) یک مرکز درمانی است که برای درمان انواع دردهای حاد و مزمن مفصلی، ماهیچه‌ای– استخوانی، سرطانی و سایر دردهای مزمن بنیان‌گذاری شده‌ است. در کلینیک‌های درد، پزشکان فوق ‌تخصص درد، درد بیمار را درمان کرده یا به اندازه‌ای کاهش می‌دهند تا بیمار هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگشته و شرایط زندگی راحت‌تری برای بیمار فراهم گردد. در کلینیک‌های درد، نخست پزشکانِ فوق‌تخصصِ درد با انجام ارزیابی و معاینهٔ دقیق، علت درد بیمار را شناسایی کرده و سپس تلاش می‌کنند با ترکیبی از درمان‌های دارویی، درد بیمار را کاهش دهند و درصورت نیاز، با تغییر میزان و نوع داروی مصرفی، نتیجهٔ بهتری ایجاد کنند. در صورت نرسیدن به نتیجهٔ مناسب، گام بعدی جراحی (باز یا بسته) است.   درد می‌تواند توانایی شما را در انجام کارهای روزانه و فعالیت‌هایی که از آن لذت می برید، سلب کند. اما همیشه امید وجود دارد و کلینیک درد بیمارستان مریم می‌تواند به شما کمک کند.

pain-clinic2.png

پزشک متخصص درد

تخصص درد یک تخصص در شاخۀ پزشکی‌ست که بر ارزیابی، درمان و پیشگیری از درد تمرکز دارد. متخصصان درد، بیمارانی که مبتلا به درد مرتبط با یک علت خاص مانند درد سرطان، آسیب، درد بعد از عمل‌های جراحی هستند و افرادی را که از یک بیماری اولیه رنج می‌برند (مانند سردردهای مکرر و دردهای مربوط به اعصاب بدن) درمان می‌کنند. آنها با تشخیص شرایط بیمار، اقدام به درمان می‌کنند (به عنوان مثال، داروهای تجویزی، خدمات توانبخشی و روش‌های اجرایی برای کاهش درد را تجویز می‌کنند)، همچنین مشاوره‌های بیماران و خانواده‌های آنها را انجام می‌دهند. گرچه این پزشکان آموزش‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف درد را گذرانده‌اند، اما ممکن است در یک یا چند روش درمان درد ماهرتر باشند. زمینه‌های تخصصی شامل موارد زیر می‌شود:

pain-clinic4.png

  • آرتروز
  • درد پشت و گردن (ستون فقرات)
  • درد سرطان
  • درد مزمن
  • سندرم درد پیچیدۀ منطقه‌ای (CRPS)
  • سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن (فیبرومیالژیا)
  • سردرد
  • درد عصبی

اهداف کلینیک

اقدامات انجام شده در کلینیک درد برای کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی بیمار است. درمان در کلینیک درد می‌تواند مهارت مدیریت درد مزمن را برای بیمار به ارمغان بیاورد و احتمالاً امکان بازگشت به کار را برای او فراهم می‌کند. کلینیک درد سه هدف کلی را دنبال می‌کند. اولین هدف، به حداقل رساندن درد است، نه از بین بردن آن؛ چراکه برخی از انواع دردها اغلب به طور کامل از بین نمی‌روند و همچنین بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی است.